Английский язык - Поурочные разработки 7 класс
Компьютер в нашей жизни - THE WORLD TEENAGERS' COMPETITION
Цели урока:
1. Введение лексики по теме «Компьютер».
2. Закрепление навыков чтения по теме «Средства связи».
Оборудование: наборное полотно; карточки со словами по теме «Средства связи».
Ход урока
I. Организационный момент
— Good morning, my dear boys and girls!
Good morning, good morning!
Good morning to you!
Good morning, dear children!
I am glad to see you!
(Good morning, good morning!
Good morning to you!
Good morning, dear teacher!
We are glad to see you!)
— We shall have a talk about the role of computers in the life of people.
II. Речевая разминка
Учитель в быстром темпе задает вопросы и побуждает детей отвечать на них.
— Hello, Anton. Nice to see you. How are you? (I am fine, thank you. How are you?)
— I am fine, too. And what about you, Vova? How are you? (I am fine, thank you.)
— I am glad to hear that. The weather is nice today, isn’t it? (Oh, yes. I agree with you. It is rather warm.)
— Kate, I’d like to ask you a question. (You are welcome. What would you like to ask me about?)
— Do you have a telephone? (Yes, I do.)
— Do you like talking on the phone? Why? (I like talking on the phone because it helps me to relax.)
— Mike, with whom do you usually talk on the phone? (I usually talk with my friends on the phone.)
— What do you talk with your friends about on the phone? (We talk about sports news on the phone.)
— Nick, do you like talking on the phone? (No, I don’t. If I talk on the phone I have no time to do my homework and help my parents.)
— Nina, do you agree that talking on the phone is a waste of time? (I agree with this statement. Besides, when you talk on the phone you can’t see the eyes of the person you are speaking to.)
— Alex, is it important for you to see the eyes of the person you are speaking to? Can we receive useful information talking on the phone? Etc.
— Well done. Thank you very much.
III. Фонетическая разминка
— It’s time to look at the blackboard. Let’s read the words in the first (second) column. Read the words loudly and in a whisper. Work in pairs and listen to each other. Make up the word combinations using these words.
Учитель обращает внимание учащихся на карточки со словами, заранее развешанные на доске. Ученики читают слова громко и шепотом, в парах и по одному, а затем составляют словосочетания из данных слов, выставляя их на наборное полотно. В конце данного этапа урока учитель предлагает учащимся устно выполнить упр. 82, стр. 26 из учебника.
Слова на карточках:
fax |
system |
phone |
information |
electronic |
message |
to receive |
letters |
to send |
the Internet |
printed |
call |
to use |
games |
computer |
messages |
Примерные словосочетания: fax message, phone call, electronic system, to receive information, to send messages, printed letters, to use the Internet, etc.
IV. Активизация навыков чтения
— People can communicate by different means of communication. Let’s match the words and their definitions in exercise 83, page 26.
Учитель организует выполнение упр. 83, стр. 26 из учебника. Учащиеся читают информацию про себя и соотносят слова и их определения в течение 2—3 минут. Затем ученики по цепочке зачитывают вслух определения (один ученик — одно определение) и называют слова. Остальные ученики выражают свое согласие или несогласие с вариантами ответов.
V. Физкультминутка
Физкультминутка проводится кем-либо из учащихся по желанию.
Hands on your hips, hands on your knees,
Put them behind you if you please.
Touch your shoulders, touch your nose,
Touch your ears, touch your toes.
Raise your hands high in the air,
At your sides, on your hair.
Raise your hands as before
While you clap: one, two, three, four.
VI. Введение лексики по теме «Компьютер»
— Do you like to play computer games? How many hours do you play computer games every day? Let’s learn some words on the topic “Computer”. You can find them in exercise 84, page 26. Can you match the pictures and the words?
Учитель предлагает учащимся выучить новые слова по теме «Компьютер» из упр. 84, стр. 26. Сначала ученикам дается 1—2 минуты на самостоятельное выполнение задания, а затем организуется фронтальная проверка. Для первичного закрепления данных слов проводится игра «Угадай слово».
— As I know you like to play very much. Today we shall play the game “Guess the word”. One pupil will think of the word and other pupils will try to guess it.
Игра «Угадай слово»
Один из учащихся выходит к доске и загадывает слово по теме «Компьютер». Ученики пытаются отгадать загаданное слово.
Pupil 1. Is it a computer?
Ведущий. No, it is not.
Pupil 2. Is it a mouse pad?
Ведущий. No, it is not.
Pupil 3. Is it a monitor?
Ведущий. Yes, it is.
VII. Закрепление навыков чтения
— It is impossible to imagine our life without computers. Let’s read the opinions of some people of different ages from exercise 85, page 27. Read their stories and say whom you agree with and why. Your time is up. Are you ready to share your ideas?
Учитель организует выполнение упр. 85, стр. 27 из учебника. Ученики читают тексты про себя с целью ответа на вопросы из задания к данному упражнению. Время чтения — 3—4 минуты. Учитель побуждает учеников аргументировать свое мнение, дети могут зачитывать предложения из упражнения для подтверждения своего мнения.
VIII. Тренировка лексических навыков
— I think it was not difficult to understand the texts from exercise 85, page 27 because there are a lot of international words in them. Can you find and read the international words aloud? You are right. Who can continue the list of words?
Ученики выполняют упр. 86, стр. 27 следующим образом: сначала ученики работают в парах или индивидуально и подчеркивают слова в тексте, а затем по очереди зачитывают свои списки слов. Учитель может предложить детям вспомнить международные слова по теме «Средства связи» и продолжить список данных слов.
IX. Подведение итогов урока
— So you can see that computers play a very important role in the life of people. Thank you for your work. I am sure that our talk about computers was interesting and useful for you.
Домашнее задание: учебник: упр. 46, стр. 32; рабочая тетрадь: упр. 1, стр. 24.